Lokale besturen voeren dagelijks veel verschillende processen uit. Voor veel van die processen bestaan procesbeschrijvingen, -diagrammen en werkinstructies die vastzitten in de toepassing die gebruikt wordt om het proces (deels) digitaal of automatisch uit te voeren. Deze informatie is zeer waardevol als ze actief wordt gebruikt en gedeeld met andere besturen. Het project Open Proces Huis maakt het delen van deze procesinformatie eenvoudiger en efficiënter.
Wat zit er nog in de pijplijn voor het Open Proces Huis?
- link met IPDC/LPDC
- OSLO-standaard (nu BPMN)
- subprocessen (bijvoorbeeld goedkeuring CBS, betaling...)
- communitywerking om het delen van processen te stimuleren
Rol Vlaanderen
Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) stelt de nodige standaarden en spelregels voor een Open Proces Huis op. ABB zal de processen van lokale overheden echter niet centraliseren, optimaliseren of standaardiseren. Het is ook niet de bedoeling om nieuwe software te ontwikkelen vanuit de Vlaamse overheid om deze processen te beschrijven, digitaliseren of automatiseren.
Rol lokale besturen
Lokale overheden en hun leveranciers moeten procesinformatie zelf aanleveren en onderling uitwisselen. Hierdoor hoeven besturen niet apart te investeren in de beschrijving, digitalisering of automatisering van processen. Ze kunnen deze investeringen delen, van elkaar hergebruiken of efficiënt inspiratie opdoen.
Rol VERA
VERA testte enkele weken geleden de nieuwe applicatie. Hieruit kwamen enkele aanbevelingen die later verwerkt worden door het ABB.
Wil je zelf aan de slag met Open Proces Huis maar weet je niet hoe? Of wil je processen digitaliseren voor je bestuur? Contacteer dan info@vera.be en we helpen je met plezier verder.