Wat is de Digitale Dienstenmotor?
De raamovereenkomst Digitale Dienstenmotor biedt een low code-beheerplatform aan waarmee op een eenvoudige manier dossiers en de bijhorende werkprocessen beheerd worden, zodat producten en diensten van lokale besturen vlot digitaal afgehandeld kunnen worden. De raamovereenkomst is gegund aan het product eGovFlowDIY (partnerschap Skryv en Vanden Broele).
Waarom deze raamovereenkomst?
Er zijn bij ieder lokaal bestuur een heleboel producten en diensten die nog niet van a tot z digitaal verlopen, bv. omdat er geen back-office toepassingen voor bestaan of omdat maatwerk-oplossingen al snel te duur worden. Dan grijp je noodgedwongen terug naar papieren dossiers, excel-bestanden, word-documenten en mails, wat een efficiënte en snelle afhandeling van de aanvragen in het gedrang kan brengen.
Denk bijvoorbeeld aan verwerking aanvragen van evenementen, vergunningen/subsidies allerhande, afhandeling van klachten, aanvragen allerhande dienstverlening met betrekking tot economie, cultuur, sport, mobiliteit...
Deze raamovereenkomst voorziet in een gebruiksvriendelijke en kostenefficiënte oplossing om het aanbod van dit soort producten en diensten in jouw bestuur te digitaliseren.
Het gebruiken van het gegunde dossierbeheersplatform veronderstelt geen gespecialiseerde IT-kennis of inzet van consultancy. Het kan dus zelfstandig gebruikt worden, en het kostenplaatje is op voorhand duidelijk. En omdat lokale besturen in hoofdlijnen dezelfde dienstverlening verzorgen, zetten we vanuit de raamovereenkomst ook maximaal in op samenwerking en informatiedeling. Zo moet je het wiel niet opnieuw uitvinden, maar kan je verder bouwen op wat andere besturen gebruiken en doen.
Ondersteuning
No-code beheersplatformen hebben al op uiteenlopende domeinen hun deugdelijkheid bewezen, van de zorgsector tot de industrie. Maar ze zijn nog nauwelijks bekend bij lokale besturen in Vlaanderen. Om die reden willen we voldoende ondersteuning bieden, zodat iedereen deze oplossing leert kennen, en in staat is om in te schatten hoe er voordeel uit gehaald kan worden.
Er zal in samenspraak met de leverancier nog verder worden uitgewerkt hoe geïnteresseerde besturen precies op weg zullen worden geholpen. De volgende zaken liggen in ieder geval al vast:
- er wordt voorzien in een basisbibliotheek waarin op korte termijn een 10-tal uitgewerkte processen zullen worden aangeboden (waaronder 'beheer aanvraag evenementen', cfr. project Eventmachien)
- vanuit de raamovereenkomst is voorzien in individuele ondersteuning door Skryv & Vanden Broele tegen een vooraf bepaalde kostprijs; hiermee wordt het platform gebruiksklaar gemaakt, en leren betrokkenen hoe het gebruikt moet worden.
- VERA en provincie Oost-Vlaanderen treden op als facilitator: kennisdeling organiseren, introductiemomenten voorzien en opstellen en onderhouden van de basisbibliotheek
Praktisch
De raamovereenkomst heeft een looptijd van 48 maanden en werd daarna verlengd met 1 jaar, van januari 2021 tot en met 7 januari 2025.
VERA treedt voor deze raamovereenkomst op als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten. Deze aankoopcentrale fungeert als tussenpersoon door het sluiten van raamovereenkomsten die door de aanbestedende overheden worden gebruikt (artikel 47, §1, alinea 2 van de wet overheidsopdrachten). Het bestuur dient zelf nog rechtstreeks een overeenkomst te sluiten met de leverancier. Hiervoor hoeft VERA niet tussen te komen.
Alle leden van onze Virtuele Centrumsteden en it-punt ilv kunnen gratis gebruik maken van deze raamovereenkomst. De financiële voordelen gaan rechtstreeks naar onze besturen via voordelige prijzen of meer dienstverlening van de betrokken leveranciers voor minder geld.
We werken voor dit project samen met de provincie Oost-Vlaanderen. Oost-Vlaamse lokale besturen kunnen aan dezelfde voorwaarden afnemen via een raamovereenkomst die door de provincie Oost-Vlaanderen wordt beheerd. Zo kunnen nog meer besturen gebruik maken van deze polyvalente oplossing!
Contact
Wens je hierover meer informatie? Neem dan contact op met VERA via info@vera.be