In de gemeente Lubbeek zijn de komende jaren heel wat ingrijpende werken aan de weginfrastructuur gepland. Maar wat is de impact hiervan op de verkeersstromen? Welke routes zijn gevoelig voor sluipverkeer? Hoe kan je dit voorkomen? Welke maatregelen kiezen we om de fietsverkeersveiligheid te verhogen?
Om het project mogelijk te maken slaan verschillende partners de handen in elkaar. Cyclomedia zal met 360°-beeldmateriaal de huidige weginfrastructuur accuraat in kaart brengen. Rear Window zal het Telraam-netwerk in Lubbeek uitbreiden om zo een volledig beeld te bekomen van het aantal autos, vrachtwagens en fietsers dat doorheen de straten rijdt. Die informatie zal door Cegeka gebruikt worden om een digital twin te bouwen op haar Mobilize platform. Transport & Mobility Leuven zal de digital twin verrijken met modellen voor fietsverkeersveiligheid. Het gemeentebestuur en de raad voor mobiliteit en verkeersveiligheid zullen mogelijke scenarios aanreiken die gesimuleerd dienen te worden. De resultaten zullen mee geïnterpreteerd worden door IMOB, het instituut voor mobiliteit van de UHasselt, dat ook een simulatie van de verkeersvraag uitvoert. Het geheel wordt gecoördineerd door autonoom provinciebedrijf VERA, dat ook zal instaan voor kennisdeling met andere lokale besturen.
Het innovatieve project wordt gesubsidieerd door de provincie Vlaams-Brabant. Met het slimme regio programma willen we diverse actoren samenbrengen en ondersteunen om innovatieve toepassingen te ontwikkelen die een antwoord kunnen bieden op maatschappelijke uitdagingen. Via onze subsidieoproep slimme regio ondersteunen we elk jaar een vijftal projecten, aldus gedeputeerde Tom Dehaene.