De omschakeling naar de digitale handtekening is hét moment om het geheel aan handtekeningen binnen je organisatie onder de loep te nemen. Bepaal voor elk document het juiste type van handtekening.
Het belangrijkste principe om te bepalen welke handtekening je voor welk document moet gebruiken is je gezond verstand. 3 principes kunnen je daarbij helpen:
- Wanneer in wetgeving wordt gesproken over 'ondertekenen' mag dit zowel op papier als elektronisch gebeuren.
- Er bestaan verschillende vormen van digitale handtekening:
- de gewone elektronische handtekening
- de geavanceerde elektronische handtekening
- de gekwalificeerde elektronische handtekening
- Handtekeningen kunnen verschillende functies hebben:
- identificatie
- toe-eigening
- beveiliging
- bescherming tegen overhaasting
Om te bepalen welke handtekening je gebruikt en of je er überhaupt wel eentje zet, moet je je telkens afvragen wat het risico is als je dat bepaalde document niet met een elektronische handtekening ondertekent. We hebben een beslissingsschema opgesteld om dit risico te bepalen.
Wens je hierover meer informatie? Neem dan contact op met VERA via info@vera.be