Hoeveel Virtuele Centrumsteden zijn er?
Er zijn 11 samenwerkingen, waarvan in totaal 105 lokale besturen lid zijn. Dit zijn zowel OCMWs, gemeenten, politiezones, intercommunales als hulpverleningszones. Sinds juni 2018 is er ook een nieuwe samenwerking die de regionale landschappen van de provincie vertegenwoordigt.
Waarom richt VERA Virtuele Centrumsteden op?
Als Vlaams-Brabants steunpunt e-government organiseert VERA samenwerkingsverbanden van lokale besturen. Hiermee komt de provincie Vlaams-Brabant tegemoet aan een vraag van lokale beleidsmakers om meer begeleiding te bieden op het vlak van informatica en digitalisering. Samenwerken in Virtuele Centrumsteden geeft lokale besturen dezelfde slagkracht als centrumsteden zoals Leuven of Mechelen en stelt hen in staat bewuster met ICT om te gaan.
We willen de deelnemende besturen immers stimuleren om ICT als beleidsmiddel in te zetten, als hefboom om de organisatie van binnenuit te moderniseren en digitaliseren en op die manier een betere dienstverlening te bieden.
Hoe werkt een Virtuele Centrumstad?
Een Virtuele Centrumstad bestaat uit besturen die willen samenwerken rond gemeenschappelijke projecten. Meestal zijn het buurgemeenten, maar dit is geen vereiste. Het kan ook om besturen gaan die bepaalde relevante eigenschappen delen (bijvoorbeeld: het type of de grootte van het bestuur). VERA neemt deel aan de samenwerking als coördinator en adviseur maar heeft geen beslissingsrecht.
De samenwerking is gebaseerd op drie pijlers: het beleid, de organisatie en de informatica. De beleidsmensen zetelen in de stuurgroep en staan in voor het goedkeuren van het strategisch kader en de keuze voor projecten binnen dat kader. De secretarissen en ICT-verantwoordelijken zetelen in het adviescomité. Zij vertegenwoordigen de administratie, bereiden de beslissingen voor en sturen de projecten binnen de samenwerking aan.
Wie kan lid worden van een Virtuele Centrumstad?
Alle lokale besturen van de provincie Vlaams-Brabant kunnen lid worden: de gemeenten, OCMWs, intercommunales, politiezones en hulpverleningszones. Bibliotheken, gemeentescholen, woonzorgcentra… kunnen via hun beleid deelnemen.
Sinds 2017 kunnen ook organisaties in Vlaams-Brabant die voor meer dan 50% werken met overheidssubsidies toetreden. Ons, de vereniging van en voor vrouwen, is daar een goed voorbeeld van.
Wat zijn de voordelen van samenwerken?
- Overleg tussen ICT-verantwoordelijken, leidinggevenden en beleidsmensen zorgt ervoor dat er voldoende draagkracht en coördinatie ontstaat binnen elk bestuur.
- Overleg tussen de verschillende besturen maakt het mogelijk om kennis en ervaringen uit te wisselen met elkaar en met VERA, zodat er een gezamenlijke aanpak ontstaat.
- Concrete projecten kunnen binnen een samenwerking efficiënter worden geleid en door VERA worden ondersteund met objectieve expertise.
- Samen onderhandelen en aankopen kan tot betere financiële en contractuele voorwaarden leiden en dus bijdragen aan een meer evenwichtige relatie met de leverancier.
- De provincie stuurt VERA aan en legt VERA volledige transparantie op. VERA neemt een neutrale positie in tussen de besturen onderling en tussen de besturen en de leveranciers.
Hoe gaan we te werk?
Op onze overlegmomenten peilen we naar de wensen en behoeften van de verschillende besturen. Zo detecteren we welke initiatieven nuttig zijn en voldoende draagkracht genieten. Deze worden vertaald in potentiële projecten die we binnen het adviescomité bespreken, terwijl de stuurgroep het strategisch kader opstelt. Als er een project wordt opgestart, wordt de projectleiding toevertrouwd aan de lokale ICT-verantwoordelijken, een gespecialiseerde leverancier of VERA. Elk bestuur kan steeds zelf kiezen of het deel wil nemen aan een nieuw project.
Wat kost het om deel te nemen aan een Virtuele Centrumstad?
De provincie subsidieert VERA om de Virtuele Centrumsteden te coördineren. Het adviseren van de samenwerking, het bijeenroepen van vergaderingen, het opstellen van agendas en verslagen is dus kosteloos. Wanneer de samenwerkende besturen VERA vragen om een project te leiden, zullen wij een projectvoorstel opmaken. Daarbij wordt de kost voor de geschatte werkdagen verdeeld over de samenwerkende besturen, zodat opnieuw schaalvoordelen ontstaan. In de meeste gevallen zijn deze samenwerkingsprojecten kosteloos.
Wens je meer informatie over Virtuele Centrumsteden of wil je toetreden, neem dan contact op via info@vera.be
Ben je lid van onze Virtuele Centrumsteden en wens je als lokaal bestuur toegang tot de afgeschermde info, dan vul je eenmalig onderstaande vertrouwelijkheidsverklaring in en bezorg je deze aan onze servicedesk.
Contactpersoon
Wens je hierover meer informatie? Neem dan contact op met VERA via info@vera.be