Om ervoor te zorgen dat onze doelgroepen het programma duurzaam adopteren en integreren in hun werking, zet het programma sterk in op awareness. Binnen dit spoor willen we alle partners en betrokkenen bij het programma (=quadrupple helix) overtuigen van het nut en de meerwaarde van het programma. Zo willen we hen enthousiasmeren om een bijdrage te leveren of gebruik te maken van de gezamenlijke resultaten van de projecten binnen het programma.
We kunnen deze doelstelling in vier kernactiviteiten opdelen:
- Sensibiliseren en werven: alle activiteiten die zich focussen op het prikkelen van de doelgroepen om mee te werken aan een Slimme Regio, om zich op te werpen als early adopter en ambassadeur van het programma, om de principes van de Slimme Regio zoals in de beleidsdoelstellingen bepaald te implementeren.
Voorbeelden: engagement in een project, beleidsdoelstellingen eigen maken - Informeren: bekend maken van het beleid en evoluties binnen projecten...
Dit kan via activiteiten die specifieke projecten uitlichten, maar ook op overkoepelende activiteiten. - Ondersteunen bij kennisopbouw: gerichte sessies/opleidingen over de themas die zich binnen de Slimme Regio manifesteren
Voorbeelden zijn workshop rond informatiemanagement (basis of heel specifiek), kennisuitwisseling i.v.m. sensoren, dataplatformen, infosessie rond data-analyse of interpretatie van data/dashboards. - Verbinden: doelgroepen toeleiden naar ondersteuningsmateriaal zoals handleidingen, voorbeeldprojecten, voorbeeldbestekken, ook verbinden met elkaar en met de uitvoerders van het project zodat ze efficiënt de juiste informatie, contactpersonen,… vinden.
Voorbeeld: betrokkenen toeleiden naar de ondersteuningsmiddelen.