Om deze digitale dienstverlening uit te bouwen, maakt Zaventem gebruik van de raamovereenkomst Digitale Dienstenmotor. Samen met VERA digitaliseerde Zaventem 10 processen, waarvan vier aangiften (huis-aan-huis drukwerk, parkeerplaatsen, reclamepanelen en drijfkracht) en zes vergunningsaanvragen (drank, horeca, terras, ambulante handel en standplaatsen op de wekelijkse markt en themamarkten).
Zowel voor de ondernemer als voor de dossierbehandelaar bij de gemeente Zaventem biedt het e-loket grote voordelen. Een café-uitbater moest vroeger zijn aanvraag voor een horecavergunning uitprinten, invullen, scannen en doorsturen zegt Sven Willekens van de dienst Economie van Zaventem.
De foutenmarge was groot door moeilijk leesbare namen, verkeerde informatie of een gebrek aan bijlagen vult Ruben Huylenbroeck, projectcoƶrdinator bij VERA (Vlaams-Brabants steunpunt voor e-government) aan. Wat volgde was een inefficiënte heen-en-weer communicatie, frustrerend voor zowel ondernemer als de administratieve diensten. Dat is verleden tijd. In Zaventem vraag je nu een horecavergunning aan in zes logische en eenvoudige stappen.
Wil ook jij digitaliseren of wil je meer weten over de Digitale Dienstenmotor? Contacteer ons via info@vera.be en we bekijken samen de mogelijkheden.